25 listopada 2022

Nowo powstałe słowa w języku angielskim, które warto znać

Język cały czas się zmienia i dopasowuje do otaczającego nas świata. Stałe odkrywanie nowych rzeczy rodzi potrzebę tworzenia kolejnych wyrazów, które w pełni oddadzą ich istotę. Duży wpływ na jego rozwój ma także slang i poszukiwanie przez młodzież sposobów na skrócenie długich fraz.

 

Jak powstają nowe wyrazy?

Rocznie w języku angielskim pojawia się około 4 000 nowych słów i zwrotów. Na jakiej zasadzie są one tworzone? Jest na to kilka sposób, które wymieniliśmy poniżej:

  • derywacja afiksalna - tworzenie wyrazów pochodnych od podstawowych poprzez dodawanie przedrostków, bądź przyrostków, np. undercooked;
  • łączenie ze sobą dwóch słów za pomocą łącznika, bądź bez elementów łączących, np. well-known;
  • krzyżowanie pojęć, tak aby stworzyły jeden wyraz, np. smog (smoke + fog);
  • redukcja do krótszej formy, np. plane (airplane);
  • zapożyczenia językowe;
  • neologizmy – tworzenie zupełnie nowych terminów.

 

To właśnie te ostatnie tworzą jedną z najciekawszych grup. Nieistniejące do tej pory słowa mogą bowiem zaskoczyć nawet native-speakera. Zapoznaj się z krótkim zestawieniem wyrazów, które warto znać.

 

  1. Hangry

Jest to przymiotnik powstały z połączenia słów „hungry” (głodny) i „angry” (zły). Odnosi się do stanu, w którym ktoś odczuwa głód w takim stopniu, że wpływa to źle na jego samopoczucie i osoba ta staje się bardziej drażliwa.

 

  1. Photobomb

Popularność robienia sobie zdjęć własnym telefonem doprowadziła to powstawania nowych słów. Jednym z pierwszych było „selfie”. Jakiś czas później zrodził się wyraz „photobomb”, oznaczający znalezienie się w kadrze, podczas gdy ktoś robi sobie zdjęcie.

 

  1. Macgyver

Termin ten pochodzi od nazwiska Angusa MacGyvera - bohatera popularnego w latach 90. serialu. Była to postać słynąca z ogromnej kreatywności i zaradności. W związku z tym słowo to odnosi się do sytuacji, gdy ktoś jest w stanie naprawić coś za pomocą niestandardowych przedmiotów, dzięki swojej pomysłowości.

 

  1. Mansplaining

W dzisiejszym świecie coraz większą rolę odgrywa równouprawnienie. Nie dziwi więc fakt, że pojawiają się odnoszące się do tej kwestii zwroty. Jednym z nich jest „mansplaining”, określający sytuację, kiedy mężczyźni tłumaczą coś kobietom, zachowując przy tym poczucie wyższości.

 

  1. Superager

Ludzie żyją aktualnie znacznie dłużej, niż w przeszłości. Ktoś, kto kilka dekad temu był uważany za osobę starszą, dzisiaj postrzegany jest w zupełnie inny sposób. „Superager” to kobieta lub mężczyzna, którzy pomimo przekroczenia 60 lub nawet 70 lat zachowują sprawność zarówno fizyczną, jak i intelektualną i pod tym względem nie odstają od osób młodszych.

 

  1. Baby Bust

Słowo stosowane na określenie dużego spadku liczby nowonarodzonych dzieci w  konkretnym okresie.

 

  1. Algospeak

To pojęcie używane dla określenia zbioru terminów, występujących w postach, w mediach społecznościowych w zamian za wyrazy, które mogłyby zostać uznane przez algorytmy za niestosowne (np. lepiej zastosować słowo „unalive” niż „dead”).

 

  1. Bargainous

Etymologia tego wyrazu nie jest do końca jasna. Mimo to, jest coraz częściej stosowany, gdy coś zostało kupione taniej niż się spodziewano.

 

  1. Greedflation

Termin używany na określenie przedsiębiorstwa, które wykorzystuje inflację jako wymówkę na podnoszenie cen swoich produktów lub usług bardziej, niż jest to konieczne.

 

  1. Barkitecture

Oznacza sztukę projektowania budynków o przeznaczeniu mieszkalnym i ich wnętrz, pod kątem potrzeb własnych pupili, np. psów.

 

  1. Fexting

Słowo to powstało w wyniku połączenia wyrazów „fight” (walka) oraz „texting” (pisanie wiadomości). Oznacza nic innego jak ostrą wymianę wiadomości tekstowych.

 

  1. Glamping

Jest to pewnego rodzaju camping, ale dla osób poszukujących unikatowych form noclegu. Pochodzi od słów „glamorous” (ekskluzywny) oraz wspomnianego „camping” (biwak) i odnosi się do wypoczynku na łonie natury  połączonego z luksusem, jaki można spotkać w dobrej jakości hotelach. Jego celem jest głównie relaks i czerpanie jak największej przyjemności, dlatego nie ma miejsca na jakiekolwiek niedogodności.

 

Realizacja SPECTRUM MARKETING dla What If Szkoła językowa | 2022 | Wszystkie prawa zastrzeżone

KONTAKT

tel. +48 535 598 195

mail: kontakt@whatif.com.pl

ING: 17 1050 1230 1000 0092 2484 0042